Historia Instagrama – Instafota

Historia Instagrama

Technology. Work. Freelance. Young woman is working with her laptop and smiling while sitting in cafe

Historia Instagrama

Historia Instagrama, czyli opowieść o dzieleniu się zdjęciami

Sięgasz po smartfon i niemal machinalnie sprawdzasz, co zmieniło się na Instagramie. Tę czynność powtarzasz kilkanaście razy w ciągu dnia, bo tylko wtedy możesz mieć aktualne informacje z życia swoich znajomych i celebrytów. Jednak zastanawiałeś się kiedyś nad tym, jak rozpoczęła się działalność tej platformy społecznościowej? Historia Instagrama sięga 2010 roku, wiedzie przez sukcesy i porażki, a przede wszystkim wiąże się z kreatywnym myśleniem jego twórcy. Sprawdź, jak wyglądały początki tej słynnej aplikacji.

Kevin Systrom – historia twórcy Instagrama

Przy całej tej popularności Instagram czasem zapomina się o tym, że nie wziął się on znikąd. W końcu, gdyby nie zainteresowania, wiedza i przedsiębiorcze myślenie pomysłodawcy być może nigdy nie mógłbyś podzielić się zdjęciami na specjalnie do tego przygotowanej platformie. Twórcą Instagrama jest Kevin Systrom, który urodził się w 1983 roku w Holliston. Ważnym etapem w jego życiu były studia z zakresu zarządzania nauką i inżynierią na Uniwersytecie Stanforda. Właśnie w tym miejscu spotkał swojego przyszłego współpracownika - Mike’a Krigera, z którym przez wiele lat tworzył Instagram. Zajęcia na uniwersytecie to był też czas, gdy Systrom mógł rozwinąć swoje umiejętności zarządcze, co na pewno przydało mu się w trakcie kierowania zespołem tworzącym Instagram. Poza tym okres studiów pozwolił mu na zetknięcie się ze światem wielkich aplikacji, gdyż odbył wtedy praktykę w firmie Odeo, która lepiej jest znana jako Twitter. Stanford dla Systroma stało się również miejscem, gdzie znalazł wiele bodźców, a następnie wykorzystał je podczas tworzenia Instagrama. Jedna z najsłynniejszych anegdot opowiada o tym, jak jeden z uniwersyteckich profesorów pokazał mu aparat Holga, który później stał się inspiracją dla słynnych kwadratowych proporcji Instagrama.

Po nauce przyszedł czas na rozwój kariery jako menadżer produktu ds. marketingu w Google. Jednak już po 3 latach zrezygnował z tej posady i w 2009 roku dołączył do zespołu start-upu Next Stop. Wtedy zbliżył się do pracy nad mediami społecznościowymi.

Mike Krieger – współtwórca Instagrama

Większość najsłynniejszych start-upów osiągnęło sukces wtedy, gdy były tworzone przez co najmniej dwie osoby. Dlatego Kevin Systrom zaprosił do współpracy nad jednym ze swoich projektów kolegę ze studiów – Mike’a Kriegera, który urodził się w 1983 roku w Sao Paulo. Twórcy Instagrama poznali się na Uniwersytecie Stanford, gdzie Mike studiował systemy symboliczne. Już w trakcie nauki wziął udział w projekcie opartym na dzieleniu się zdjęciami. Aplikacja miała na celu leczenie sezonowych zaburzeń afektywnych, a przy okazji łączyła ludzi z różnych części świata, co na pewno przydało się przy pracy nad najważniejszym projektem, czyli Instagramem.

Burbn – pierwowzór Instagrama

Jeszcze zanim zaczął funkcjonować Instagram powstała jego pierwsza wersja, czyli Burbn – nazwa nawiązuje do ulubionych trunków Systroma, czyli do whisky i burbona. Aplikacja pozwalała użytkownikom na meldowanie się, publikowanie swoich planów, a także na udostępnianie zdjęć. Według początkowych planów Burbn miał stanowić mieszkankę innych serwisów, czyli Flickr oraz Foursquare. Mniej więcej na tym etapie działania platformy Burbn Krieger oraz Systrom zaczęli tworzyć zespół i powoli rozwijali ten projekt. Wielu przedstawicieli branży chwaliło Burbn, jednak nie wpłynęło to na zwiększenie liczby użytkowników. Na tym etapie dodano pierwszy filtry do edycji zdjęć X-Pro II. Właśnie przy jego pomocy Systrom dodał zdjęcie swojego psa Dolly, które było też pierwszym w historii tej aplikacji. Jednak do sukcesu brakowało jeszcze kilku miesięcy pracy i udoskonaleń, ponieważ za główny problem niewielkiego zainteresowania uznano zbyt wiele funkcji, a także skomplikowany sposób działania. W końcu Burbn zmienił swoją formę oraz nazwę przekształcając się tym samym w Instagram.

Kiedy powstał Instagram?

Wiele miesięcy prób, eksperymentów i modyfikacji sprawiły, że dokładnie 06.10.2010 roku powstał Instagram, który początkowo był dostępny tylko dla iPhonów. Jednak to ograniczenie nie wpłynęło negatywnie na osiągnięcie sukcesu. W dni rozpoczęcia działalności aż 25 tys. użytkowników skorzystało z tej aplikacji. Na dalszy rozwój nie trzeba było długo czekać, bo w ciągu pierwszego tygodnia Instagram ściągnięto 100 tys. razy. Kolejnym ważnym dniem okazał się 12.12.2010 roku, kiedy to liczba powstałych kont sięgnęła 1 miliona.

Ogromny sukces sprawił, że z czasem Systrom i Krieger zaczęli wprowadzać kolejne udoskonalenia, dzięki którym obsługa platformy oraz aplikacji stawała się jeszcze łatwiejsza. Dlatego z czasem wprowadzono wyszukiwanie przy pomocy hasztagów. Kolejnym istotnym krokiem było udostępnienie Instagrama dla systemu Android, co już pierwszego dnia przyczyniło się do ściągnięcia aplikacji ponad milion razy.

Sprzedaż Instagrama – jak wpłynęła na aplikację?

Szybki rozwój sprawił, że Instagramem zaczęli interesować się nie tylko użytkownicy, ale również najlepsze firmy jak np. Twitter oraz Facebook. Systrom i Krieger otrzymali pierwszą ofertę od Odeo już w 2011 roku, która opiewała na 500 mln dolarów na giełdzie. Jednak twórcy Instagrama ją odrzucili, bo chcieli, by ich portal nadal pozostał niezależny.

Sytuacja zmieniła się w 2012 roku, kiedy to Instagram cieszył się tak dużą popularnością, że coraz mniej osób wykorzystywało Facebook do dzielenia się zdjęciami. Spadek zainteresowania sprawił, że Mark Zuckerberg złożył ofertę zakupu na kwotę 1 mld dolarów w gotówce i akcjach. Jednak najważniejszym punktem umowy, był fakt, że Instagram nadal miał być zarządzany niezależnie. Właśnie to skłoniło Systroma i Kriegera do przyjęcia oferty, rozpoczynając tym samym niezwykle istotną współpracę w social mediach.

Jak zmieniał się Instagram na przestrzeni lat?

Główne założenia Instagrama nie zmieniły się na przestrzeni lat. W końcu nadal najważniejsze jest dzielenie się obrazem. Jednak obecnie możesz nie tylko dodawać zdjęcia, ale również dzielić się krótkimi filmami oraz InstaStories, które znikają po 24 godzinach. Poza tym od 2010 roku aplikacja stała się jeszcze bardziej intuicyjna i dostępna dla ludzi na całym świecie, dzięki tłumaczeniu na 32 języki. Zwróć też uwagę na to, że od czasu powstania platformy zwiększyła się liczba filtrów, więc udostępniane zdjęcia mogą mieć naprawdę indywidualny charakter.

Do istotnej zmiany doszło w 2015 roku, kiedy to wprowadzono możliwość umieszczania zdjęć oraz filmów o różnych formatach. W ten sposób zaczęły tracić na znaczeniu słynne kwadratowe fotografii niczym z aparatu Holga. Tego samego roku doszło do kolejnego ulepszenia, czyli możliwości przesyłania obrazów o rozdzielczości 1080x1080.

Choć Instagram nadal jest tworzony przez zaledwie garstkę osób, to obecnie jest jednym z najpopularniejszych mediów społecznościowych, z którego korzysta ponad 1 mld osób. Sukces ten jest związany z prostotą i intuicyjną obsługą, a także z możliwością kontaktowania się ze znajomymi z całego świata. Dzięki temu Instagram na pewno będzie jeszcze przez długi czas cieszył się niesłabnącym zainteresowaniem użytkowników.